rezerwacja@jetsetclinic.pl

Trądzik

Blizny potrądzikowe

Co to jest Trądzik?

Trądzik należy do jednej z najczęściej występujących chorób dermatologicznych. Niestety nie dotyczy on tylko osób w wieku dojrzewania. Coraz częściej problem ten wystepuje u ludzi w wieku dojrzałym. Wyróżnia się nawrotowym charakterem zmian związanych głównie z nadmierną produkcją łoju. Trądzik dotyka zarówno kobiety jak i mężczyzn, natomiast to płeć męska zmaga się z cięższą postacią tego problemu. Statystyka pokazuje, że trądzik wystepuje nawet u 95% osób w okresie miedzy 16. a 19. rokiem życia. Zmiany skórne mogą mieć różną postać w zależności od zaawansowania choroby. Zaskórniki to pierwsze stadium trądziku. Wyglądają jak białawe lub czarne punkciki (potocznie nazywane są wągrami). Pojawiają się nie tylko na twarzy, ale również na ramionach, dekolcie czy plecach, czyli w miejscach, gdzie znajduje się najwięcej gruczołów łojowych. Grudki i krostki to średnio nasilona postać trądziku. Na skórze widać wypukłe, czerwonawe zmiany, które świadczą o rozwoju stanu zapalnego wokół gruczołów łojowych. Guzki o barwie sino-czerwonej, w środku wypełnione ropą – w tym stadium choroby zakażenie obejmuje głębsze warstwy skóry, a głębokie cysty pozostawiają trwałe blizny.

Trądzik to szeroko pojęty problem.

Rodzaje Trądziku

W zależności od stopnia zaawansowania problemu oraz rodzaju wykwitów i przyczyn występowania mamy do czynienia z różnymi postaciami choroby. Wśród postaci łagodnych wyróżniane są:

• Trądzik zaskórnikowy, niezapalny – zmiany obejmują głównie policzki czoło na obszarze twarzy. Występują liczne zaskórniki – zarówno otwarte, jak i zamknięte.
  • Trądzik grudkowy – charakteryzuje się grudkami, a także występowaniem zaskórników oraz krost.
  • Trądzik grudkowo-krostkowy, zapalny – należy do najczęściej spotykanego rodzaju trądziku. Zmiany obejmują twarz, plecy, ramiona oraz klatkę piersiową. Obecne są zmiany zapalne w postaci grudek i krost.

Wśród postaci ciężkich wyróżnia się:

• Trądzik ropowiczy, guzkowy – zmiany przybierają postać zaskórników i guzów, które przebijając się na zewnątrz tworzą kanały i przetoki. Towarzyszy temu wydobywanie się ropy, krwistej lub krwisto-ropnej wydzieliny. Niestety następstwem tego rodzaju trądziku bardzo często są blizny zanikowe i keloidowe.
  • Trądzik skupiony – problem występuje pod postacią torbieli i ropni, które gojąc się doprowadzają do wytworzenia się blizn przerosłych i zanikowych. Taki rodzaj trądziku częściej występuje u mężczyzn niż u kobiet.
  • Trądzik bliznowcowy – postać, której następstwem jest wytworzenie blizn przerosłych.
  • Trądzik piorunujący – postać o ostrym przebiegu wraz ze współtowarzyszącymi objawami ogólnymi: złym samopoczuciem, gorączką, utratą masy ciała oraz bólami stawowo- mięśniowymi. Zazwyczaj ten rodzaj choroby rozpoczyna się nagle i dotyczy chłopców w wieku 13-16 lat. Zmiany przyjmują postać skupionych ropni i rozprzestrzeniają się w zaskakująco szybkim tempie.

Oprócz powyżej zaprezentowanych rodzajów trądziku, mamy również do czynienia z:

• Trądzik wieku dorosłego – zmiany zapalne lokalizują się głównie na linii żuchwy oraz szyi. Pojawienie się tego trądziku może być związane z nieodpowiednią gospodarką hormonalną.
  • Trądzik kosmetyczny – wywoływany jest poprzez stosowanie źle dobranych kosmetyków. Sprzyja to powstawaniu zaskórników.
  • Trądzik polekowy – zmiany o charakterze grudkowo- krostkowym obejmujące ujścia mieszków włosowych. Wywoływany jest przede wszystkim stosowaniem kortykosteroidów o działaniu miejscowym oraz ogólnym.
  • Trądzik niemowlęcy – wywołany jest działaniem hormonów, które przekazane zostały dziecku przez matkę.
  • Trądzik samouszkadzający – wywołany jest poprzez nieustanne zdrapywanie zmian trądzikowych zlokalizowanych na twarzy. Często występuje u młodych ludzi.
  • Trądzik różowaty – schorzenie o nieustalonej etiologii, występujące przede wszystkim w okolicach skóry twarzy. Choroba powiązana jest z występowaniem łojotoku i częstymi zaczerwienieniami skóry pod wpływem zdenerwowania lub ciepła, co świadczy o zaburzeniach naczyniowo-ruchowych.

Czynniki determinujące Trądzik

U podstaw trądziku leżą: przerost gruczołów łojowych i nadmierna produkcja łoju. Kolejnym problemem, który prowadzi do pojawienia się trądziku są nasilone procesy rogowacenia przyczyniające się do zaczopowania ujść mieszków włosowo-łojowych i poszerzenia przewodów wyprowadzających gruczołów łojowych (zaskórniki).

Zaskórniki tworzą korzystne warunki dla wzrostu bakterii beztlenowych, a ich aktywność powoduje tworzenie nacieków zapalnych w skórze właściwej, a także rozwoju wykwitów zapalnych: grudek, krost, nacieków.

Trądzik – który zabieg wybrać?

Trądzik to problem estetyczny, na który doskonałą odpowiedzią są zabiegi kosmetologiczne oraz zabiegi z zakresu medycyny estetycznej. Klucz do sukcesu w terapii Trądziku to dobra diagnoza i dobór odpowiedniego zabiegu.

W naszej klinice proponujemy następujące zabiegi do usuwania i leczenia trądziku:

A także zabiegi laserowe takie jak:

Zadzwoń do nas

rezerwacja@jetsetclinic.pl

UMÓW KONSULTACJĘ LUB WIZYTĘ

Wypełnij formularz, a my szybko oddzwonimy do Ciebie!

Możesz też zadzwonić +48 22 468 08 08 lub napisać do nas rezerwacja@jetsetclinic.pl